Az exergia és az energia az
oktatásban és a hétköznapokban
Joós Andrea
hallgató, ELTE TTK biológia és környezettan tanárszak
Az energia szónak kettős
jelentése van. Sőt, nem is csak kettős, de nyelvészeti szempontból kettőt kell
kiemelni. A szó eredetileg a görög nyelvben jelent meg, Aristoteles
nevezte így a változásra, valamint az arra való képességet, és az akcióban lévő
képességet. Az ő általa bevezetett szó az energeia volt. Ha a hétköznapi
jelentést nézzük, egy energikus ember, vagy egy gyerek energiája mind ezt a
jelentést tükrözi.
Ám a fizikában az energia
mást jelent.
A newtoni mechanikában
kinetikus energiáról, valamint potenciális energiáról beszélhetünk, melyek
ugyan nem csak nevükben hasonlítanak az eredeti fogalomra, de már tudományosan
is értelmezhetők (mv2/2 és mgh).
A mechanika energiája már
összetettebb fogalom. Ideális esetben a mechanika rendszerén belül az energia
megmaradó. A helyzeti energia és a mozgási energia összege a valódi
folyamatokban azonban csökken, hiszen fellép a súrlódás. Természetesen kaphat
más testektől energiát, ebben az esetben a folyamat folytatódik.
Az elméleti tudományok XIX-századi ugrásszerű fejlődése során az energia fogalma
további eredményekkel és jelentésekkel bővült, így több fogalom is bevezetésre
került. A kémia, fizika, hőtan, és az elektromossági ismeretek eredményeként
megjelent a mechanikai munka után az elektromos munka és a kémiai munka fogalma
is. A mechanikai és hőtani kölcsönhatások teljeskörű elméletbe
illesztésével és figyelembe vételével megjelent az energiamegmaradás
törvénye és egy olyan energia, ami tehát megmarad.
A fizika
oktatásban ezzel az energiával dolgozunk, egy szépen kidolgozott
elméleti rendszer mentén tanítjuk a diákoknak az energia fogalmát. Én azonban
biológia-környezettan szakos tanárként sokszor beleütközöm abba a problémába,
hogy az élő rendszerekben az energia nem egy olyan mennyiség, ami megmarad…
A XX. században az energia
témakörében mégtöbb fogalom jelent meg, melyeknek a
magyarázatába nem megyek bele, hiszen dolgozatomnak nem ez a fő témája.
Mindenesetre a szaknyelv kiegészült egy exergiának nevezhető tényleges munkavégzőképességet leíró érték. Az entrópia és extrópia a
rendezetlenség fokával van viszonyban. De minden egyes esetben lényegi
kritérium, hogy a hőmérséklet álandó legyen, hiszen
bizonyos összefüggések csak izotherm körülmények
között igazak.
De még így sem kerülünk
közelebb a problémánkhoz, mely szerint a tudomáyos és
a hétköznapi felfogásban az energia két teljesen más dolgot jelent. Hiszen a
fizika egyszerű, absztrakt, megmaradó energiája a hétköznapokban egy minden
mennyiségében emberi, egyáltalán nem megmaradó, és sokkal könnyebben megérthető
fogalom. Az emberek szempontjából az energia a munkavégző képesség, amely
teljesen visszafordíthatatlan folyamatokban vesz részt, míg a fizikában ez egy
reverzibilis változás.
Az exergia a rendszerből
adott K környezet mellett maximálisan kinyerhető munka. Tehát az exergia az a
felhasználható energia, ami rendelkezésre áll. Ha a rendszer és környezete
egyensúlyba érnek, az exergia nulla lesz.
„Az exergia a rendszerből
reverzibilis folyamatban kikerülő maximális munkát méri, míg az extrópia a
teljesen irreverzibilis folyamatban fellép maximális entrópiatermelést”.
(Martinás és Nánási 1999). Az exergia csökkenése
mindig az entrópia növekedésével jár együtt, mértékegysége az energiához
hasonlóan Joule.
Az energia, mint
tudományos kategória, nem más, mint az anyag különböző mozgásformáinak egyik
kvantitatív értékelési eszköze. A fizikában az energia legfontosabb
tulajdonsága az, hogy elpusztíthatatlan, azaz az energia a termodinamika I.
főtételnek, az energia megmaradási törvénynek van alárendelve. Ha a
gyakorlatból indulunk ki, az energia legfontosabb tulajdonsága a munkavégző
képessége. Az energia fizikai és gyakorlati értelmezése közötti különbség azon
a tulajdonságán alapszik, hogy képes egyik megjelenési formájából egy másikba
átalakulni. A termodinamika I. főtétele szerint minden energiafajta mennyiségi,
kvantitatív szempontból egyenértékű. A különböző energiafajták viszont
különböző átalakulási tulajdonságokkal rendelkeznek. Nem minden energiafajta
tud átalakulni egy másik fajta energiává, azaz egymással ebből a szempontból
nem azonos értékűek. Például a villamos energia egy villamos ellenálláson
teljes egészében át tud alakulni hőenergiává, P = Q, fordítva viszont már nem,
a hőenergiát nem lehet teljes egészében villamos energiává átalakítani. Az
egyes energiafajták különböző átalakulási képessége a kvalitatív, minőségi
különbözőségükről tanúskodik. Ezért kell minden energiafajtát külön
meghatározni mind mennyiségi, mind minőségi szempontból. (Dr. Halász Györgyné, 2007)
Összefoglalva:
Ø
Entrópia
(rendezetlenség mértéke): elszigetelt nem-egyensúlyi rendszerben nem
csökkenhet.
Ø
Exergia
(maximális munka): izoterm környezetben nem nőhet.
Ø
Extrópia
(rendezettség mértéke): egyensúlyi környezetben nem nőhet.
Tehát, hogyha a fogalmakat
rendesen tisztázzuk, akkor a biológia órán sem lehet már gondunk az energia
oktatásával. Egyszerűbben ezt úgy lehet megfogalmazni, hogy a fizika órán az
energiát tanítjuk, az élet tudományában, pedig az exergiát. Ha én egy tevékeny,
szívesen, könnyen és sokat munkálkodó lény vagyok, akkor rám is inkább az exergikus jelző a találó. J
Nomármost, ha a fogalmunk így tisztázva van, az emberi és
társadalmi folyamatok leírásában is alkalmazhatjuk a fenti fenomenológiát.
Alant egy cikkből idézek.
Mivel a természeti és az
emberi tőke egymást csak kiegészítheti, a korlátlan növekedés a kimerülés akadályába
ütközik. A termodinamika törvényei értelmében tehát a gazdasági növekedésnek
határa van: a felhasznált források egyre kevésbé felhasználható formákká
alakulnak, és maga a gazdasági folyamat is entrópikussá válik, mivel a
felhasznált források alacsony entrópiájúak, míg az emberiség által létrehozott tőke
magas entrópiájú. Az emberiség, mint más hasonló hő gépezetek fő fizikai problémája
az energia kérdése, elvégre az emberiség az energia végős
és legalacsonyabb entrópiájú forrásából, a Napból él: mert a bioszféra (mely
táplálékláncainak az emberiség is alkotója) effektív bemenete nem más, mint a
napsugárzás. „Az energiamegmaradás törvénye a fizika
legszigorúbb könyvelője. A kiadásnak és bevételnek pontosan egyeznie kell. Ha
valahol nem teljesül, biztosak lehetünk benne, hogy valamit nem vettünk
figyelembe (Martinás és Nánási 1999, 479). Az
entrópia a fizikai világban megtapasztalható idő irreverzibilis iránya,
ökológiai értelmezésben, pedig a hasznos források és a hasznavehetetlen hulladék
közötti minőségi különbség. Martinás és Nánási (1999)
szerint tudatosítani kéne, hogy a Föld az extrópiamérleg
által mutatott véges extrópiából adott időpontban
mennyit biztosít számunkra, mert ha kevesebbet használunk fel, akkor
szegényebbekké válunk a lehetőségeinknél, míg ha többet, akkor a jövőnket
emésztjük fel. Ennek a tükrében túlélési stratégiának egyedül csak az ember
által növelt anyagáramok szigorú csökkentése felel meg. Természetesen nincsen
hulladékmentes termelés, viszont a maximális entrópiájú, azaz minimális
extrópiájú hulladék nem ártalmas a környezetre, mert nem különböztethet meg tőle,
azaz nem mondható szemétnek. „A hulladék extrópiája a
környezeti hatások termodinamikai mértékének tekinthet ” (uo,
484). (Burjánné Botos Barbara, 2002)
A biológia és környezettan
oktatásában tanári munkám során tehát a fentiekben leírtak szerint fogom
oktatni a diákokat, hogy a lehető legjobban közvetítsem a tudást az érthetőség
és környezettudatosság szempontjából.
Felhasznált irodalom:
v
Órai jegyzet
v
Burjánné Botos barbara: A fenntartható fejlődés jövő alappillére a „jövő”
tükrében, 2002, geogr.elte.hu/PHD_konferencia_ELTE_2002/doktori_konferencia_anyagai_2002/burjannebotosbarbara.pdf
v
Halász Györgyné Dr.1 – Kalmár Tünde: Különbözõ
hõtermelõvel ellátott fûtési rendszerek exergetikai
összehasonlítása I. rész Magyar Épületgépészet, LVI. évfolyam, 2007/12. szám
v
Nánási, I., Martinás K. 1999. A fenntartható társadalom. In: Nánási I. (szerk.)
Humánökológia. Medicina Kiadó, Budapest
v
Dr. Kontra Jenõ: A geotermális
energia és az exergia-szemlélet. Magyar
Épületgépészet, LIV. évfolyam, 2005/12. szám